Vanaf 1 januari 2026 verplichte elektronische facturatie
Vanaf 1 januari 2026 wordt het verplicht om facturen uitsluitend elektronisch uit te wisselen tussen btw-plichtigen.
Facturen moeten vanaf 2026 in een gestructureerd elektronisch formaat opgemaakt, verstuurd en ontvangen worden, zodat ze automatisch elektronisch verwerkt kunnen worden. Een eenvoudige pdf via e-mail zal niet meer volstaan.
De uitwisseling van deze e-facturen zal verlopen via Peppol, een internationaal platform dat bedrijven toelaat veilig en gestandaardiseerd documenten te verzenden. De verplichting geldt voor alle in België gevestigde btw-plichtigen, inclusief kleine ondernemingen.
Belangrijk is dat ook de ontvanger btw-plichtig is en een btw-nummer toegekend gekregen heeft; zo zijn b2c-transacties (met particulieren) uitgesloten van de verplichting. De verplichting geldt enkel voor prestaties (zowel goederenlevering als dienstenprestatie) die in België plaatsvinden.
Deze website gebruikt zowel eigen cookies als cookies van derden om onze diensten en navigatie op onze website te analyseren om de inhoud te verbeteren (analytische doeleinden: bezoeken en bronnen van webverkeer meten). De wettelijke basis is de toestemming van de gebruiker, behalve in het geval van basiscookies, die essentieel zijn om door deze website te navigeren.